.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بلایی که خرید اقساطی کالا بر سر مردم می آورد!

با کاهش قدرت خرید مردم و همچنین رکود حاکم بر اقتصاد ایران، استقبال مردم از خرید کالا و خدمات قسطی افزایش یافته است.

 

به گزارش شمال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد در این باره نوشت: شواهد گویای آن است که در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال 1402، فروشگاه‌ها، شرکت و موسسات مختلفی فروش اقساطی خود را گسترش داده‌اند. از این طریق افراد جامعه می‌توانند از کالاهای کوچک (میوه، سبزیجات و...) تا کالاهای لوکس (مبل، لوستر، لوازم خانه و...) را از طریق موسسات و فروشگاه‌های عرضه‌کننده با شرایط قسطی تهیه کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از متقاضیان بدون توجه به سود پرداختی خود در مدت زمان بازپرداخت کالا کارت یا اعتبار تمرکز خود را فقط به تهیه کالای مورد نظر معطوف کرده‌اند یا با استناد به انتظارات تورمی خود حاضرند کالاهای  مورد نظر خود را با سودی برابر یا بیشتر از نرخ تورمی دریافت کنند.

 

قسطی بخریم؟

 

 با مراجعه به سایت و فروشگاه‌های اقساطی، سود و مدت زمان بازپرداخت در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می‌کند. گفتنی است که سود اعلامی برخی از فروشگاه‌ها با سود موثر آنها تفاوت داشته که برخی از خریداران از آن اطلاعی ندارند.

 

در این میان صاحبان پلتفرم‌های آنلاین و فروشگاه‌های حضوری بر این باورند که در بی‌ثباتی اقتصاد ایران و همچنین عدم‌پیش‌بینی نرخ تورم در ماه‌ها یا سال‌های آتی فروش کالای قسطی بدون در نظر گرفتن سود جز ضرر برای آنها عایدی نخواهد داشت. این سخنان درست است، اما مساله‌ای که در این گزارش به آن اشاره شده، ما به التفاوت سود اعلامی و سود موثر از سوی ارائه دهندگان است که خریداران را به‌دو دسته تقسیم می‌کند.

 

بی خبران سود اعتباری

 

در طرح‌های مختلف قسطی کلاب از جمله ( هوشمند فردا، هامرز، بای چک، پایا و همچنین طرح قسطی خودرو) متقاضیان می‌توانند تا سقف 380 میلیون تومان اعتبار دریافت کنند. در شرایط ثبت درخواست اعتبار این فروشگاه سود خرید کالاهای قسطی را 18درصد اعلام کرده است اما سود موثر (Effective interest rate) این کالاها از 60 تا 80‌درصد متغیر است.

 

برای مثال برای دریافت اعتبار 50میلیون تومانی هر یک از طرح‌های ذکر شده در حالتی که متقاضیان هیچ وجهی را پرداخت نکنند، می‌توانند کالا تا سقف 33 میلیون و 500‌هزار تومانی انتخاب کنند که در مدت زمان 24 ماهه باید 64 میلیون و 651‌هزارتومان پرداخت کنند یعنی برای دریافت کالای 33 میلیونی هر ماه به مدت 2 سال مبلغ 2میلیون و 700‌هزار تومان از حساب فرد کسر می‌شود که سود موثر این روش از دریافت اعتبار به حدود 75درصد می‌‌رسد.

 

البته در صورتی که فرد برای دریافت این تسهیلات پیش پرداخت انجام دهد سود موثر آن کاهش پیدا می‌کند که اکثر خریداران از آن بی‌خبرند. البته همان‌طور که گفته شد مراجعینی که با آگاهی از نرخ‌های بهره بازهم خریدار این فروشگاه هستند، انتظارات تورمی و همچنین ضرورت تامین کالای مورد نظر خود را در نظر گرفته و حاضر به پرداخت چنین سودی می‌شوند.

 

بلایی که خرید اقساطی کالا بر سر مردم می آورد!


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.143 seconds.